Recomandare – musai!
Gen: Thriller neo-noir
Regie: Brian De Palma
Distribuție: John Travolta, Nancy Allen, John Lithgow, Dennis Franz
Durată: 1 h. 48 min.
Rating IMDB: 7.4
Despre: Un inginer de sunet care înregistra sunete pentru un film într-un parc în miezul nopții, este martor la un accident, ba chiar apucă să înregistreze sunetele acestui accident. Cercetând banda, el descoperă că s-ar putea să fi fost martor la un asasinat cu toate că nimeni nu îl crede. Cu toate astea, el se trezește implicat într-o intrigă scandaloasă.
Rant: Blow Out este una dintre acele nestemate pierdute în negura timpului și gata să fie redescoperit de noile generații, grație temelor încă de actualitate dar și a unei cinematografii spectaculoase.
Palma a adaptat acest film după alte două producții, thrillerul gialo din ’66 – Blow-Up, care avea o temă asemănătoare, cu un fotograf care era convins că surprinsese o crimă în fotografiile sale, dar și thrilerul The Conversation a lui F. F. Copolla, la rându-i o adaptare a filmului italian, dar care substituia imaginea cu sunetul. Iar Blow Out este combinația fericită a celor două filme, adică combinația imaginii cu sunetul, adică filmul, pentru că vedeți voi, mai mult decât un thriller politic cu asasini sumbri care lucrează pentru diverse partide întunecate, pelicula este și o deconstrucție a filmelor, arătând că nu tot ce se vede pe ecran poate fi și real.
Blow Out începe cu un film în film, și anume un slasher care evocă titluri precum Black Christmas sau Halloween, cu imaginea văzută din punctul de vedere al asasinului, în timp ce acesta pândește un cămin plin de adolescenți „în călduri”. Incursiunea acestuia se termină cu obligatoarea deja scenă din duș, cu perdeaua trasă și o tipă care strigă panicată, doar că gluma de această dată este că actrița nu poate striga în mod convingător, ruinând astfel toată scena. Atenția ni se mută în camera de editare, unde regizorul alături de inginerul de sunet/protagonistul filmului nostru – Jack Terry, au o discuție înfierbântată pe tema necesității imperioase de a găsi un strigăt mai bun. Drept urmare, Jack pleacă într-un parc din Philadelphia, pentru a înregistra câteva sunete nocturne. Soarta face ca el să înregistreze și sunetul produs de un accident de mașină, lucru ce îl convinge că nu a asistat doar la un simplu accident ci la o crimă. Încercările sale de dovedire a acestui fapt se lovesc de convingerile poliției că este o simplă coincidență, dar și de un tip influent, care dorește să nu scoată la iveală faptul că șoferul mașinii, un candidat la președinție, avea o aventură extraconjugală cu o fată, pe care Jack apucase să o salveze de la înec în urma accidentului. Intriga se adâncește pe măsură ce Jack începe să devină tot mai paranoic. Sfârșitul amar al filmului este și motivul pentru care Blow Out nu făcuse prea mulți purici la box-office, oamenii nefiind obișnuiți să iasă de la filme cu un gust amar, cu toate că se poate zice că aici stă și genialitatea acestei producții.
Se remarcă John Travolta în rol principal, cu toate că Nancy Allen (cunoscută pentru seria de filme RoboCop) nu m-a prea impresionat. De asemenea John Lightgow cred că este și va rămâne unul dintre cei mai siniștrii asasini din istoria Hollywoodului. Experiența este completată de o imagine extraordinară, cu cadre inovatoare, specifice lui Brian De Palma. Un film musai, așa cum sunt de fapt toate filmele aflate în colecțiile Criterion, din care și acesta face parte.
No Comments