Loading...

Everything Everywhere All at Once (2022)

by Adrian Solomon, mai 30, 2022

Recomandare – musai?!

Gen: Comedie, Dramă, Acțiune, S. F.
Regie: Dan Kwan și Daniel Scheinert
Distribuție: Michelle Yeoh, Stephanie Hsu, Ke Huy Quan, Jenny Slate, Harry Shum Jr., James Hong, Jamie Lee Curtis
Durată: 2 h. 19 min.
Rating IMDB: 8.4

Despre: Evelyn este deținătoarea unei spălătorii care nu prea merge, cum nu prea merg nici relațiile din viața ei: cu soțul este în prag de divorț, cu fiica ei este mai mereu certată iar cu tatăl ei autoritar nu s-a mai înțeles bine de când a părăsit China pentru America și familia pentru soțul ei. Însă totul se schimbă în timpul unei audieri IRS, în care soțul ei clamează că este o altă persoană venită dintr-un univers paralel iar ea este singura speranță în lupta contra unei entități haotice care dorește distrugerea tuturor realităților.

Rant: De când am văzut trailerul la acest film mi-am zis că o să fie o nebunie, dar nu mă așteptam ca nebunia să fie la un grad așa de ridicat. Danielii, așa cum sunt numiți colectiv cei doi regizori, au lucrat încă din 2010 la acest scenariu, doar pentru a fi lansat aproape concomitent cu Doctor Strange in the Multiverse of Madness, și a avea dubioasa onoare de a fi numit de mulți, clona acestuia, în ce marchează un lanț lung de ghinioane pentru cei doi, care au văzut cum rând pe rând, originalitatea ideii lor era subminată de producții precum Spider-Man into the Spider-verse, sau întreg sezonul secund al serialului Rick and Morty. Cu toate astea, cei doi au îndurat și în cele din urmă, au reușit să ofere lumii această nebunie de film, o comedie-dramă absurdă care îngrămădește elemente de umor negru, science-fiction, fantezie și arte marțiale, și reușește să le facă și funcționale, învelind cu ele teme filozofice precum existențialismul, nihilismul, sau sociale precum viața și gândirea comunităților chinezo-americane.

În mijlocul acțiunii se află Evelyn, o chinezo-americană trecută de prima tinerețe, care se chinuie cu o afacere păguboasă, precum și cu un mariaj șubred, o fiică rebelă și un tată autoritar. Nimic nu merge bine în viața ei, cu siguranță nici auditul IRS care se aproprie cu pași repezi și la care trebuie să fie prezentă toată familia. În timpul respectivului audit, soțul docil al acesteia se transformă într-o altă persoană, care îi spune că o alternativă de-a ei dintr-o altă realitate a descoperit o modalitate de a se conecta la propriile persoane din realități alternative și de a accesa atât memoriile cât și abilitățile acestora, lucru care însă a dat naștere și unei calamități haotice care acum umblă să omoare toate versiunile de Evelyn din toate aceste realități alternative. Da, știu, e foarte greu de explicat dar totul face sens până la urmă. Incredulă la început, Evelyn experimentează pe propria piele un asemenea salt și realizează că este deosebit de eficientă în face aceste salturi, doar pentru a descoperi adevărul hidos al acestei calamități.

Filmul începe ca o dramă de familie clasică, iar primul său sfert nu anunță insanitatea ce va urma, cu toate că retroactiv, vei recunoaște micile semnale de alarmă. Ce urmează vizitei la IRS, sfidează orice percept narativ contemporan, iar simțurile noastre se vor găsi sub asalt continuu, încercând să ținem pasul cu viteza în care se desfășoară lucrurile, precum Evelyn, care la un moment dat este o gospodină stoică, pentru ca în momentul următor să fie o maestră kung-fu, sau să aibă cremwurști în loc de degete. Scenele de acțiune sunt fantastice și vă garantez că veți fi surprinși de inventivitatea lor, pe care nu am mai trăit-o de la Kung-Fu Hustle încoace. Filmul elogiază în mod vădit alte creații, în special Matrix sau, surprinzător, Rattatouile. Și pentru că fiecare realitate este una aparte, cred că ar trebui menționată cea în care Evelyn este maestră kung-fu și actriță de succes, deoarece aceasta pare a oglindi cel mai bine propria viață a actriței Michelle Yeoh, iar pentru fanii cinematografiei din Hong Kong, în special a maestrului Wong Kar-Wai, aceștia vor regăsi acolo acea melancolie specifică filmelor sale, dar și stilul de filmare iconic acestuia, care mi-a adus aminte instant de Chungking Express sau In the Mood for Love.

În ce privește distribuția, aceasta este excelentă, Michelle Yeoh, cu un rar rol titular într-o producție americană, făcând un adevărat tur de forță, alături de surprinzătorii Stephanie Hsu și până mai recent, retrasul din actorie, Ke Huy Quan (care a avut roluri substanțiale în Indiana Jones – Short Round, sau Goonies – Data). Iar dacă pentru o singură secundă o să vă întrebați cum de nu e Awkwafina în rol de Joy sau de ce Waymond aduce atât de mult a Jackie Chan, să știți că inițial cele două roluri au fost scrise pentru aceștia.

În ciuda absurdității generale, filmul reușește să fie și o dramă de familie, și o comedie neagră, și un film S.F. și un film cu arte marțiale, grație unui scenariu inteligent care nu se ferește din a fi creativ, inventiv, original, nu îi este frică să facă ce alte filme din această generație, probabil s-ar fi ferit să o facă. Este un film greu de recomandat, pentru că sunt convins că nu este pentru toți, dar de existența căruia mă bucur nespus de mult.

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.