Loading...

Retrospectiva 2023

by Adrian Solomon, decembrie 25, 2023

2023 a fost un an interesant pentru filme din mai multe puncte de vedere. Probabil, cel mai important eveniment a fost reprezentat de cele două greve concomitente, a scenariștilor și a actorilor, care au zguduit și au blocat Holywoodul, în special pe executivii marilor rețele de streaming. Lupta s-a purtat și contra inteligenței artificiale, care prindea tot mai mult avânt în detrimentul scenariștilor și al artiștilor în general. A fost în sfârșit un an în care s-au lansat filme de la început până la final, dar și așa am avut câteva amânări, cea mai importantă fiind Dune 2, amânat până în martie 2024. Anul 2023 pare a fi anul în care s-a spart buboiul cu interes pentru filmele cu super-eroi, acestea fiind aproape toate niște bombe masive la box-office, care au lăsat găuri semnificative în bugetul atât celor de la Disney (Ant-man 2, The Marvels, serialele de pe Disney+) cât și celor de la Warner Brothers (Shazam 2, The Flash, Blue Beetle, Aquaman 2). Acest lucru l-am experimentat și eu, observând numărul mic de oameni care veneau la aceste filme, comparativ cu faptul că abia găseai bilet pentru avanpremierele de acu 2-3 ani. Singurul care a mai adus aminte de gloria de odinioară, a fost Guardians of the Galaxy 3, cântecul de lebădă a lui James Gunn pentru studioul Marvel, el trecând în curtea celor de la DC pentru care pregătește marea resetare (întrebarea care se cuvine pusă este, îi mai pasă cuiva?). Și dacă tot suntem la capitolul Disney și multiplele sale proprietăți, să amintim și cum au îngropat și ultima franciză de succes – Indiana Jones, cu un al cincilea film care ni-l prezintă pe eroul titular drept bătrân, neajutorat și decrepit. Un alt punct de referință al anului a fost evenimentul numit Barbenheimer, lansarea simultană a două mega-producții mult așteptate și anume Barbie și Oppenheimer, ambele succese masive la box-office, în special primul titlu, care încheie anul drept cel mai profitabil film. În ce privește filmele românești, acestea continuă să atragă numere imense de oameni, creatorii știind exact pe ce butoane să apese pentru a aduce spectatorii în săli.

Topul personal al acestui an conține o colecție eclectică de filme, de mai toate categoriile, de la acțiune la comedie, dramă, aventură, S.F., animație și așa mai departe. Ca de obicei, trebuie să menționez că alegerea lor este o opțiune strict personală și că nu am apucat să văd cam tot ce a avut de oferit 2023, cum ar fi Past Lives, Anathomy of a Fall, Talk to Me, Blackberry sau Godzilla Minus One.

20. Napoleon – cu toate neajunsurile sale, cel mai recent film a lui Ridley Scott rămâne un efort demn de luat în seamă, măcar pentru partea de recreere a epocii și bătăliile prezentate.

19.  Sisu – în continuare avem acest film finlandez de acțiune, a cărui singură promisiune, că ne va prezenta o cârcă de naziști uciși în cele mai creative moduri, a fost îndeplinită cu vârf și îndesat. Povestea unui om care nu dorește a avea nimic de a face cu războiul, asta până ce războiul, și anume naziștii, decid să aibă de a face cu el și să îi fure acestuia averea. Filmul este divertisment pe pâine, pentru fanii filmelor de acțiune de categoria B, și îl întrece în top pe nemțescul Blood and Gold, doar datorită personajului principal.

18. The Covenant – o altă poveste de război, unul mai recent, spusă de Guy Ritchie în cel mai serios și necaracteristic mod cu putință, ne arată cum respectul dintre doi soldați inamici poate să ducă la prietenie, să transcendă chiar și barierele etnice sau culturale.

17. Tetris – anul 2023 ne-a adus o serie de filme care au surprins momente importante din cultura pop modernă, iar acest prim titlu prezintă povestea plină de suspans a cum un intrepid publicist american a reușit să scoată din mâna rece a sovieticilor, ceea ce urma să devină cel mai popular joc al tuturor timpurilor, omonimul Tetris.

16. Air – al doilea titlu din această serie de filme este povestea celui mai popular brand de încălțări sportive și cum s-a ajuns la creerea lui, prin încorporarea familiei celui mai bun jucător de baschet al tuturor timpurilor.

15. The Creator – este un S.F. ambițios cu o premisă interesantă, care din păcate a suferit masiv din cauza unei publicități lacunare, astfel încât a fost considerat drept un eșec la box-office, cu toate că ceva îmi spune că în câțiva ani, va avea un statut de film cult, în special când vine vorba de filme pe tematica inteligenței artificiale.

14. Extraction 2 – una din rarele continuări care reușește să se ridice peste original, această peliculă Netflix conține acțiune cât cuprinde și câteva secvențe garantate să îți taie răsuflarea.

13. Mission Impossible: Dead Reckoning Part 1 – un pic enervantă găselnița multor filme de a ciopârți o lansare în două părți, filmul îl găsește pe agentul Ethan Hunt, ca de obicei, în mijlocul unei misiuni imposibile și anume de a salva lumea din ghearele unei … inteligențe artificiale, și cu asta chiar vedem că 2023 a avut o tematică puternică în această direcție.

12. Dungeons & Dragons; Honor Among Thieves – a fost cu siguranță unul dintre cele mai neașteptate filme ale anului, ceea ce promitea a fi un eșec solid, s-a dovedit a fi una dintre cele mai amuzante aventuri ale anului, și de ce nu, un mic reviriment al genului fantasy.

11. Guardians of the Galaxy Vol. 3 – singurul punct bun al MCU din acest an, un an care aproape a îngropat interesul spectatorilor pentru filmele cu super-eroi, prin suprasaturarea pieței și prin reciclarea acelorași mesaje woke. GotG vol 3 a reprezentat și cântecul de lebădă al regizorului James Gunn, care ne-a arătat că atunci când viziunea creativă nu este subjugată intereselor studiourilor de a fi woke-friendly, se pot spune povești care să reaprindă interesul mocnit al spectatorilor.

10. Hunger – Netflix ne-a binecuvântat anul acest, printre altele, și cu un un thriller culinar thailandez, demențial, despre un bucătar de geniu strict, și pupila lui care visează să îl depășească, indiferent de prețul plătit, filmul ne prezintă foametea pe care unele persoane ar trebui să o aibă pentru a face față unui mediu atât de ostil cum este bucătăria fine dining.

9. The Killer – tot de pe Netflix provine și ultimul titlu al celebratului David Fincher, care în stil propriu, ne prezintă o poveste despre un asasin profesionist care face o greșeală, și cursa sa pentru a repara acea greșeală prin eliminarea mai multor ținte. Fassbender este excepțional în rol iar filmul este oarecum subversiv pentru cei care se așteaptă la un nou film plin de acțiune, ceea ce avem de fapt este un thriller cerebral, despre cum un asasin ar acționa, probabil, în viața reală, cu acțiuni calculate și mult sânge rece. Uneori, și așteptarea poate fi o formă supremă de suspans.

8. Suzume – deja titlurile care provin din partea lui Makoto Shinkai ar trebui așteptate cu sufletul la gură, precum producțiile venerabilului studio Ghibli (apropo de care, nu am apucat să văd în timp util The Heron and the Boy). Suzume ne prezintă o poveste coming-of-age care împletește lumea reală cu elemente fantastice, pictând o adevărată feerie modernă, dar și un tablou care surprinde îngrijorarea niponilor față de desele cutremure care le lovesc țara.

7. Sound of Freedom – un film indie care a venit de nicăieri și a reușit să doboare la box-office un nume uriaș precum Indiana Jones (ambele având premierea în același interval) și care prezintă cruda realitate a traficului cu minori, prin niște scene excesiv de dureroase.

6. Barbie – în ciuda faptului că am criticat puternic acest titlu, nu pot decât să mă înclin la ce a reușit să facă Greta Gerwig din punct de vedere cinematic, dar și la perfecta distribuție a celor doi eroi principali.

5. John Wick 4 – această serie de filme a reușit să înflorească de la titlu la titlu, acesta fiind și magnus opus-ul de până acum (sunt zvonuri de o continuare cu toate că dorința regizorului și a lui Keanu ar fi fost ca această parte să fie cea finală), avem completarea poveștii faimosului și temutului asasin titular, cu unele dintre cele mai explozive, imaginative și nebunești scene de acțiune pe care am avut ocazia să le văd anul acesta (scena filmată de deasupra capului cu acele puști cu gloanțe incendiare mi-a rămas profund întipărită pe retină).

4. Killers of the Flower Moon – cel mai recent și probabil ultimul film al venerabilului regizor Martin Scorsese, îl găsește pe acesta în afara mult iubitului său New York, dar la cârma unei alte povești din lumea lui mult îndrăgită, și anume lumea criminalității. O reuniune cu actorii săi preferați, De Niro și Di Caprio, filmul prezintă un caz real, o serie de crime îndreptate împotriva nativilor Osage, pentru a le fura proprietățile bogate în rezerve de petrol.

3. Oppenheimer – reprezintă o încununare a măiestriei lui Nolan, cam tot ce a acumulat el ca regizor până în acest punct al carierei sale, un film care va avea un cuvânt greu de spus la premiile Oscar de acest an.

2. The Holdovers – un minunat film care își poarta influențele pe față, fiind parcă progenitura a mai multor filme faimoase din era John Hughues. Un rol magnific făcut de Paul Giamati, dar și de restul distribuției, și un posibil viitor clasic al acestui gen, The Holdovers spune povestea a trei suflete străine, obligate să petreacă două săptămâni împreună, fiecare mizerbail în propriul său fel, dar și cum reușesc să treacă peste prejudecăți și să găsească la timp spiritul magic al acestei sărbători.

1. Spider-man: Across the Spider-verse – o altă continuare care nu vine neapărat să depășească originalul cât să completeze și să adauge la poveste, acest film menține același vibe colorat, amuzant și atât de distinct pe care l-a avut și prima parte, suferind oarecum de faptul că este doar partea secundă a unei trilogii despre care habar nu aveam că urmează să se întâmple, la momentul vizionării.

Astea fiind zice, nu îmi mai rămâne decât să vă urez un 2024 plin de bucurii, sănătate și multe filme bune.

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.