Recomandare – musai!
Gen: Supereroi, DCEU, Acțiune, S.F.
Regie: Zack Snyder
Distribuție: Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Gal Gadot, Ray Fisher, Jason Momoa, Ezra Miller, Willem Dafoe, Jesse Eisenberg, Jeremy Irons, Diane Lane, Connie Nielsen, J. K. Simmons
Durată: 4 h. 02 min.
Rating IMDB: 8.2
Despre: După moartea lui Superman, Batman alături de Wonder Woman încearcă să formeze o echipă de eroi cu care să protejeze Pământul de un eventual atac extraterestru. Temerile lor se dovedesc a fi fondate când o teroare inimaginabilă sosește pe Pământ.
Rant: Nu odată am fost întrebat ce este Justice League Snyder’s Cut sau Zack Snyder’s Justice League (așa cum aparent a fost botezat acest film) iar mereu răspunsul meu era unul destul de lung pentru că povestea din spatele acestui film este una cât se poate de interesantă.
Zack Snyder era omul ales de WB pentru a le construi universul de filme DC, o franciză care urma să aducă cel puțin la fel de mulți bani în buzunarele corporației, precum o făcea MCU pentru Marvel, iar mai apoi Disney. El era cunoscut drept un regizor vizionar iar filmele sale, de obicei destul de întunecate ca tematică, erau în mare parte extrem de apreciate de fani. Primul test a venit prin filmul Man of Steel. Chiar dacă acesta a avut încasări bune și a plăcut publicului, fanii puriști începeau să mormăie împotriva acestei versiuni întunecate de Superman, care contravenea istoriei spuse de benzile desenate. Cu toate astea WB nu a renunțat la colaborare și au continuat prin introducerea lui Batman în Batman v Superman: Dawn of Justice. Filmul a fost considerat un eșec iar încrederea studioului în regizor devenea extrem de șubredă. Cu toate astea nu s-au dezis de el, ba chiar s-au folosit de viziunea lui pentru a-și porni restul de filme, Wonder Woman și Suicide Squad având loc în universul creat de Snyder. Și așa ajungem la fatidicul Justice League. Încă de la început WB a dat semne că nu mai au răbdare cu Snyder, numind oameni care să îl monitorizeze constant și care să impună viziunea corporatistă, viziune ce dorea un film ca a lui Marvel, mai luminos, mai amuzant, care să le aducă miliarde de dolari și care să fie de două ore. Vestea că Snyder a părăsit producția filmului și că l-a ales personal pe Joss Whedon drept succesor nu a surprins pe nimeni, singura problemă cu ea fiind că era o știre falsă. Joss fusese impus de către studio și fusese adus pentru a rescrie și a reface o parte din film, iar Snyder plecase pentru că fiica lui de 20 de ani, Autumn, aflată în vacanță alături de familie, își luase viața drept urmare a unei lungi lupte cu depresia. Atât Zack cât și soția sa, producătorul filmului, Deborah, s-au simțit epuizați de războiul purtat cu studioul WB și au decis să părăsească filmul pentru a se dedica familiei. Justice League a continuat să fie făcut de Joss, care făcuse Avengers pentru Marvel, film ce atinsese cota miliardului în încasări așa că totul urma să fie bine, nu? Ei bine nu, nu așa a fost să fie. Joss nu doar că s-a abătut de la viziunea lui Snyder, dar a și făcut o tonă de rescrieri la scenariu, a filmat multe scene noi (de unde și mult criticată față ciudată a lui Cavill grație unor efecte oribile de ștergere a mustății pe care actorul o avea datorită filmării simultane a altui film care îi cerea să poarte mustață) astfel că produsul final a arătat complet schimbat față de ce era plănuit. Filmul a fost înfierat de critici dar de data asta și de fani, care efectiv nu înțelegeau ce se întâmplă. A lăsat o gaură imensă în buget iar lumea nu știa cum să se dezică de această grozăvie. Orice poveste a unui regizor care a înfruntat directivele studioului și care a fost dat afară, s-ar fi terminat aici, dar povestea noastră nu este gata.
Din tumultul lunilor ce au urmat, s-a cristalizat un curent în online numit #SnyderCut, prin care fanii viziunii Snyder-iene cereau celor de la WB să lanseze varianta acestuia. Bineînțeles că la început totul părea complet nerealizabil, totul fiind doar o speranță deșartă a fanilor nemulțumiți de monstruozitatea servită de Whedon. După multe petiții online, cauza părea că începe să prindă tracțiune când însuși Snyder dar și alți actori din film au început să o promoveze. În 2019, pasul reconciliator a fost făcut de către noul președinte al WB Movies, care l-a invitat pe Snyder la discuții. Scopul era ca această nouă variantă să ajute la promovarea serviciului HBO Max, platforma digitală de streaming a celor de la WB. Snyder a acceptat, ba mai mult a decis să nu primească nici un ban pentru deranj, el privind experiența doar ca un act de închidere a rănilor vechi și de vindecare spirituală după moartea fiicei sale. Faptul că nu cerea bani i-au permis să pună o oarecare presiune pe studio, cerând ca studioul să investească în jur de 70 de milioane de dolari pentru adăugarea efectelor speciale, editarea și re-filmarea unor scene dar și filmarea altor scene noi dar și ca el să își păstreze libertatea deplină de decizie. A vrut ca filmul să aibă patru ore, a primit. A vrut ca filmul să păstreze aspectul de 4:3 pentru o posibilă rulare pe IMAX când vor veni vremuri mai propice pentru cinematografe, a primit și asta. Practic Snyder a avut mână liberă să ia orice decizie considera că ar fi fost mai bună pentru film.
Rezultatul final arată complet diferit față de filmul original (un film pe care Snyder încă nu l-a văzut la presiunea nevestei sale și a lui Christopher Nolan – producătorul principal al acelui film și creatorul trilogiei The Dark Knight – decizie luată de cei doi după vizionarea acelei pelicule, pentru a-l scuti pe Zack de chinul de a-și vedea viziunea târâtă în noroi). Filmul de față are ritm, are coerență, este un produs complet nou. Se profită din plin de timpul imens de rulare – 4 ore – pentru a stabili personajele, pentru a oferi un motiv și o poveste de fundal villanului principal – mult hulitul Steppenwolf. Flash, Cyborg și într-o anumită măsură Aquaman, sunt principalii beneficiari, acestora fiindu-le dedicate segmente importante, deoarece ei erau personajele noi introduse în univers. Dispar dialogurile insipide menite de a aduce un zâmbet forțat, dispar scenele lui Whedon care arată cât de mult a schimbat el de fapt fața filmului. Totul are sens, totul merge ca uns și este o adevărată plăcere să afli că ai ajuns la final și nu ți-ai dat seama că au trecut 4 ore din viața ta.
Din păcate, filmul era planificat ca primă parte a unei serii de filme, de aceea finalul ne va lăsa oarecum cu ochii în soare, fiind șanse minime de concretizare, în special că între timp Ben Affleck a părăsit definitiv corabia DC și Cavill a pus mantia lui Superman în cui pentru a se dedica altor proiecte (cu toate că el a arătat dispoziție de a reveni pentru re-filmarea anumitor scene). Rămâne de văzut dacă succesul acestui film va aduce cu sine o regândire și o reorganizare a producțiilor viitoare.
Zack Snyder’s Justice League reprezintă un moment istoric pentru cinematografia modernă, un succes al integrității creative în fața amestecului corporatist, o lovitură aplicată de fani intereselor vădit materialiste ale marilor studiouri de filme americane, în cazul de față Warner Bros. De asemenea cred că reprezintă și cel mai bun film făcut de acesta până acum așa că îi voi acorda un calificat de musai pentru că este fără doar și poate, cel mai bun film de sub egida DCEU.
No Comments