Loading...

Recomandări regizori: Wes Anderson

by Adrian Solomon, octombrie 23, 2017

Pe Wes Anderson l-am cunoscut prin anii 2000 grație filmului „The Royal Tenenbaums”. Faptul că Ben Stiller era prezent pe afiș și obișnuit fiind cu comediile sale tâmpițele pe care le scotea pe bandă rulantă la acea vreme, am fost indus complet în eroare și m-a făcut să am alte așteptări de la film, așteptări care bineînțeles mi-au fost năruite. În loc de comedie de duzină dădusem peste un film sofisticat, de care nu am avut răbdare, dar care mi s-a părut excepțional atunci când l-am revizionat, având o minte mult mai deschisă. Mai văzusem de la dânsul și „The Fantastic Mister Fox”, o animație stop motion la care am râs cu lacrimi, cu toate că nu făceam încă legătura între film și regizor. Abia de la „Moonrise Kingdom” am început să observ anumite asemănări între filme, cum ar fi o preferință pentru aceeași actori precum și una pentru cadrele lungi, filmate din poziții fixe, cu unghiuri de expunere largi. Încet încet am fost prins în universul unic al acestui regizor, despre care pot să spun că odată cu „The Grand Budapest Hotel”, a devenit un nume prioritar când vine vorba despre filme.

În cele ce urmează, aș dori să vă propun să explorăm lumea extrem de colorată a lui Wes Anderson și ce îl face pe acesta, în umila-mi părere, unul dintre cei mai buni regizori contemporani. Iată o suită de teme și elemente pe care le veți întâlni în filmele lui, sau probabil le veți reîntâlni dacă sunteți deja familiarizați cu el.

I. Un grup strâns de colaboratori

De-a lungul timpului, Wes Anderson a strâns în jurul său diverși actori, pe care i-a utilizat în mai mult decât un singur film. Cel mai consistent este Bill Murray care a apărut în aproape toate filmele sale, mai puțin „Bottle Rocket”, Owen Wilson (7 filme), Jason Schwartzman (5 filme), Adrien Brody, Anjelica Huston, Harvey Keitel, Edward Norton, Tilda Swinton, Luke Wilson, Andrew Wilson, Seymour Cassel, Willem Defoe, Jeff Goldblum, Waris Ahluwalia, Bob Balaban (toți cu trei filme la activ).

De altfel, Bill Murray excelează în aceste filme, stilul său de umor sec, deadpan de cea mai bună calitate, încadrându-se perfect în universul creat de Wes.

PS: În socoteală am inclus și viitorul film „Isle of Dogs”, ce o să apară în 2018.

II. Este un adevărat magician al camerei video

Wes Anderson a declarat într-un interviu că dacă nu se făcea regizor, probabil devenea arhitect, și acest lucru se simte în felul în care este compus orice film al său. Principala sa tehnică de filmare, tracking shot-ul, este cartea sa de vizită. Astfel el insuflă mereu senzația de energie și mișcare, și indiferent cât de deprimat este lucrul ce se întâmplă în fața ochilor noștri avem mereu senzația de vivacitate. Mai adaugi acestuia zoom-ul, bird’s eye view-ul și slow motion-ul și deja rezultă stilul lui Wes Anderson, un stil care este unul dintre cele mai ușor de recunoscut. Ajunge să vedeți una din reclamele sale ca să vă dați seama de acest lucru.

Încadrarea simetrică joacă și ea un rol major în producțiile lui Wes, o altă aluzie la posibila carieră de arhitect pe care nu a mai ajuns să o profeseze.

III. Majoritatea filmelor sale împărtășesc aceleași teme

Familia – Faptul că Wes a avut o copilărie mai tumultuoasă, se regăsește destul de des în temele abordate, cea mai des întâlnită fiind tema familiei disfuncționale,  fie că vorbim despre excentrica familie Tenenbaum din „The Royal Tenenbaums”, despre tentativele de reconciliere ale celor trei frați din „The Darjeeling Limited”, sau surogatul ce servește drept familie pe ambarcațiunea lui Steve Zissou din „The Life Aquatic with Steve Zissou”.

Persoane obsedate de control – Acest arhetip de personaj se regăsește în aproape toate filmele lui Wes, având la rădăcină probabil alte traume din copilărie. Îi avem aici ca exemplu pe Owen Wilson în „Bottle Rocket” sau „The Darjeeling Limited”, Gene Hackman în „The Royal Tenenbaums” și de ce nu, probabil, pe însăși Wes Anderson în toate filmele sale.

Copii adulți și adulți copilăroși – Absolut toți copii pe care îi vom întâlni în filmele lui Wes se comportă ca niște mici adulți, vorbesc de parcă ar fi terminat Harvard-ul și se îmbracă corespunzător. În general copii pe care îi întâlnim în filmele sale sunt hiper inteligenți, fie că vorbim aici despre Max Fischer din „Rushmore”, copii familiei Tenenbaum sau genialul Sam Shakusky din „Moonrise Kingdom”.

Figuri paterne puternice – Părinții lui Wes au divorțat când acesta era mic iar după mai bine de 40 ani, acesta încă încearcă să treacă peste acest lucru prin arta sa. În fiecare film, de la Mr. Henry din „Bottle Rocket” la M. Gustave din „The Grand Budapest Hotel”, întâlnim personaje masculine puternice, dar și câte un personaj care fie încearcă să treacă peste faptul că tatăl sau este mort sau pur și simplu absent, sau personaje care încearcă să câștige atenția unuia în viață.

„Răutate” față de animale – chiar dacă personajele sale nu se prea întâlnesc cu moartea, nu putem spune la fel cu animalele prezente în aceste filme. În „The Royal Tenenbaums” se produc experimente pe șoareci albi de laborator sau un câine este călcat. Alt câine cade victimă a unei săgeți în „Moonrise Kingdom”, un șarpe este omorât în „The Darjeeling Limited”, o pisică este aruncată pe fereastră în „The Grand Budapest Hotel” și un șobolan este electrocutat în „Fantastic Mr. Fox”.

IV. Dialoguri și situații incredibile prezentate ca fiind lucruri normale

Comedia deadpan reprezintă rădăcina stilului lui Wes Anderson. Filmele sale prezintă situațiile ridicole ca fiind ceva normal, la ordinea zilei. Astfel, dialogurile ce se produce între personaje, destul de bizare în orice alte circumstanțe, sunt livrate cu maximă seriozitate. Lucrurile sunt acceptate ca status quo și tratate cu o atitudine de indiferență.

V.Nu se rezumă doar la a regiza filme

Versatil este un cuvânt perfect care l-ar descrie pe Wes Anderson. Acesta nu doar că regizează filme, dar ocazional mai și apare în ele, atât în producțiile sale cât și ale altor colegi de breaslă. A mai realizat și o sumedenie de filme de scurt metraj precum Bottle Rocket – care și stă la baza filmului său de debut, Hotel Chevalier – un scurt metraj ce servește drept prolog pentru „The Darjeeling Limited”, Do You Like to Read și Cousin Ben Troop Screening – două scurte metraje ce promovează filmul „Moonrise Kingdom”. Pe lângă asta este producător și scenarist, sau pur și simplu creează reclame pentru diverse companii mari. Fie că este vorba American Express, Softbank, Stella Artois, Sony, Prada, din nou Prada, sau H&M, toate acestea se pot lăuda că au beneficiat de reclame create de Wes Anderson.

Filmografia sa cuprinde nouă filme până acuma:

1996 – Bottle Rocket
1998 – Rushmore
2001 – The Royal Tenenbaums
2004 – The Life Aquatic with Steve Zissou
2007 – The Darjeeling Limited
2009 – Fantastic Mr. Fox
2012 – Moonrise Kingdom
2014 – The Grand Budapest Hotel
2018 – Isle of Dogs
2021 – The French Dispatch

În speranța că v-am ajutat să (re)descoperiți unul dintre cei mai unici regizori la ora actuală, vă urez spor la vizionat!

 

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.