Recomandare – musai!
Gen: Monster-movie
Regie: Takashi Yamazaki
Distribuție: Ryunosuke Kamiki, Minami Hamabe, Yuki Yamada, Munetaka Aoki, Hidetaka Yoshioka, Sakura Ando, Kuranosuke Sasaki
Durată: 2 h. 04 min.
Rating IMDB: 7.7
Despre: O mână de oameni încearcă să supraviețuiască în Japonia postbelică, când o nouă criză se ivește sub forma unui monstru uriaș creat ca efect al bombelor atomice.
Rant: Pe ideea că niciodată nu este prea târziu, după mai bine de un an de la apariție am apucat să vizionez și eu acest film mult lăudat, care a primit chiar și un premiu Oscar pentru efecte speciale. Și am făcut-o chiar atunci când Netflix a lansat și varianta alb-negru, care surprinde foarte bine atmosfera filmelor clasice cu monstrul uriaș, Godzilla – sau Gojira cum spun niponii. Povestea prezentată aici este una arhicunoscută, cu un monstru marin care a ajuns uriaș datorită expunerii la radiațiile cauzate de experimentele cu bombe atomice și cruciada sa împotriva lumii, în special a japonezilor din varii motive. Inițial, Gojira a fost creată ca o întruchipare a fricii națiunii nipone față de bombele atomice, reprezentând teroarea suferită în fața unui adversar aparent imposibil de oprit. Pe măsură ce timpul a trecut și rănile s-au închis, personajul Gojira a evoluat, devenind bun, un bastion al luptei pentru umanitate, probabil la fel cum omenirea a reușit să îmblânzească puterea atomică și să o facă să lucreze pentru ea. Dincolo de aceste considerente simbolistice, titlul acestei pelicule, Godzilla -1.0, înseamnă, conform spuselor regizorului, faptul că Japonia, după război, se afla la punctul zero, atât din punct de vedere social cât și al moralului după înfrângerea usturătoare suferită. Ei bine, apariția acestui monstru aparent imposibil de oprit, a adâncit și mai mult, dacă se mai putea, această criză națională, aducând întreaga țară pe minus.
Povestea filmului urmărește în principal destinul unui soldat, fost pilot kamikaze care ar fi trebuit să se sacrifice pentru gloria țării, dar care, datorită faptului că i s-a făcut frică, acesta a aterizat pe o insulă de alimentare, cu pretextul că i s-a stricat avionul de luptă. În timpul acestei opriri, întreg echipajul de pe insulă mai puțin el și un inginer, este masacrat de un monstru identificat doar ca Godzilla, conform unei povești locale. Reîntors acasă după război, și având pe conștiință moartea colegilor săi precum și faptul că a trădat patria, soldatul află cu disperare că familia i-a murit în timpul bombardamentelor asupra orașului Tokyo. Circumstanțele fac ca el să preia în grijă o tânără alături de un nou născut, împreună ei încercând să treacă prin perioada de criză prin care trecea țara. Apariția după câțiva ani a monstrului Godzilla, acum crescut la un nivel gigantic datorită iradierii cu energie atomică, îl aduce pe soldat în fața realizării că războiul său nu s-a terminat încă.
Pe lângă spectacolul distrugerii cauzat de monstrul omonim, efectele speciale fiind foarte bune (cu mici carențe), având în vedere bugetul filmului, cam 15 milioane de dolari în condițiile în care un film Marvel sau Disney bifează de la 200 de milioane în sus, filmul prezintă convingător situația socială în care se regăsea Japonia la finele celui de-al doilea război mondial. O națiune înfrântă, cu spiritul distrus, încercând să reconstruiască ruinele orașelor sale, ai cărei oameni încă nu puteau procesa pe deplin trauma războiului. Această mixtură de dramă socială combinată cu un film kaiju de cea mai bună calitate, fac ca Godzilla Minus One să se diferențieze fundamental de titlurile americane în care Godzilla este doar un monstru uriaș care se luptă cu alți monștrii uriași.
Recomand din toată inima această peliculă sau la varianta alb-negru a acesteia, ambele disponibile pe Netflix.
No Comments