Loading...
Hawaii (2017) - cronică de A.S.

Hawaii (2017) – cronică de A.S.

by Adrian Solomon, noiembrie 21, 2017

Se simte un iz nostalgic în acest film, prin micile detalii prezentate de film. Locațiile par autentice cu toate că invariabil, mai scapă câte un termopan pe ici pe colo și trenurile arată cam post-revoluție. Personal nu am mai văzut nici un film de făcut de acest regizor – Jesus del Cerro, dar ce am văzut aici mi-a plăcut. Mult.

Povestea pare una tipică pentru acele vremuri. Familia Florescu primește moștenire o fermă în Hawaii în valoare de 3 milioane de dolari, din partea unui unchi care a reușit să fugă din țară și s-a îmbogățit. Guvernul american îi informează în secret de acest lucru, spunând că ar prefera ca guvernul comunist să nu pună mâna pe acest teren. Totuși, suntem într-o perioadă în care nu exista proprietate privată, orice moștenire de acest fel revenind direct statului român. La fel cum și suma de 3 milioane de dolari era inimaginabilă pentru un cetățean de rând, la un moment când și posesia unui singur dolar te trimitea direct la pușcărie. Acest lucru stârnește în sânul familiei Florescu stări complet diferite. Pe deoparte este Andrei, pe care îl vedem în timpul întrevederii cu ambasadorul american cum încearcă să conștientizeze această sumă, și care declară că va face tot posibilul să ajungă în posesia ei. Pe de altă parte este sora acestuia, care preferă să nu atragă necazuri asupra familiei și să uite cât mai curând de această povară. La mijloc se situează tatăl lor, Vasile, care era mai mult preocupat de soarta fratelui său decât de suma de bani.

Prima jumătate a filmului reconstituie atmosfera de paranoia pe care o trăiai în acele timpuri. Vedem tăiatul porcului pe ascuns, să nu afle securitatea, serviciu remunerat prin diverse conserve, cartușe de țigări și chiar valută, pentru cine putea. Familia din centrul poveștii, este una clasică, compusă din idealistul Andrei, carismatic și mereu descurcăreț, șofer pe taxi, care ascultă doar muzică pe casete, aduse de dincolo. Patriarhul familiei Florescu, Vasile, este un fost disident, care ascultă Europa liberă și visează cu ochii deschiși ca măcar fii lui să poată ieși din această țară. El, împreună cu frații săi, încercase să treacă Dunărea cu un balon, cu toate că tentativa s-a terminat în mod tragic. Cu toate astea, unul dintre frați a reușit să fugă, și acesta le lasă moștenirea cu bucluc. Mai e și sora lui Andrei, care s-a măritat cu un aprig membru de partid, în funcție înaltă, om rece și fără coloană vertebrală. Ea reprezintă omul resemnat, mulțumit cu puținul dat de stat.

În general personajele sunt albe sau negre, îți place de ele sau nu. Dar aici, filmul ne rezervă o mișcare genială prin personajul Ioanei, unul dintre cele mai complexe personaje văzute în ultimul timp. Nu prea înțelegi de ce face ce face, petrecând mare parte din film în postura de anti-eroină. Ajungi să o detești la un moment dat, sentimentele față de ea variind de la ură la compasiune, deseori în scene succesive.

Cu toate astea, filmul are și câteva buline negre. Pe lângă anacronismele menționate, tot finalul este bulversant, parcă din alt film. Știind vremurile, îți vine cu greu să crezi tot ceea ce vezi pe ecran, dar asta ar fi și cam singurul neajuns al meu. Nu zic mai mult că deja intrăm adânc în spoilere aici, dar odată ce ați văzut filmul, probabil o să îmi dați dreptate.

Filmul are ușoare accente de comedie, dar mai mult comedie neagră aș zice. Nu e nicidecum un film de acțiune așa cum este prezentat în trailer. Ritmul este unul destul de liniștit, meticulos, specific unui film românesc aș zice. Există însă tensiune, fapt ce va face să nu te plictisești până la final, și te va ține pe scaun.

Unul dintre eforturile de lăudat ale cinematografiei române, și un pas important spre un alt soi de film, unul modern, debarasat de metehnele mohorâte ale vremurilor de mult apuse.

Please follow and like us:
error

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Facebook
Facebook
Twitter
RSS
Follow by Email