Loading...
Tenet (2020)

Tenet (2020)

by Adrian Solomon, septembrie 26, 2020

Recomandare – musai!

Gen: Acțiune, Spionaj, S.F.
Regie: Christopher Nolan
Distribuție: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Dimple Kapadia, Michael Caine, Kenneth Branagh
Durată: 2 h. 30 min.
Rating IMDB: 7.8
Rating RottenTomatoes: 72%

Despre: Un agent secret se trezește lucrând alături de oameni care par a fi capabili să altereze timpul, într-o misiune contra-cronometru de a opri un eveniment catastrofic.

Rant: Am primit vestea redeschiderii cinematografelor cu un entuziasm deosebit, iar Tenet a filmul perfect pentru prima vizionare, după mai bine de jumătate de an. Cinema Inspire din Alba ne-a întâmpinat cu o organizare ca la carte, și, cu toate că speram că am prins o zi mai puțin populată, tot au fost ceva oameni în sală chiar și într-o seară de marți, semn că nu am fost singurul care a simțit lipsa acestei activități. Cu măști și cuminți împărțiți în scaune, am așteptat cu nerăbdare reîntâlnirea cu marele ecran, iar Tenet, ultimul film a lui Nolan, nu a dezamăgit.

Nolan este printre puținii oameni care reușesc să primească cecuri în alb de la marile companii producătoare de filme, pentru a-și transpune pe marile ecrane scenariile sale originale, nefrancizate. Cu un control creativ deplin, el mereu reușește să creeze producții pe cât de grandioase, pe atât de îndrăznețe. De data asta el și-a propus să încerce un gen de filme relativ nou pentru el (asta dacă consideri Inception a fi un heist-thriller), un spy-thriller de acțiune, gen căruia îi oferă o dimensiune complet nouă prin introducerea elementului S.F. – deja marcă înregistrată Nolan – de explorare a fizicii timpului. Rezultatul final este foarte bine descris de o replică ce apare cam la un sfert de oră de la început, când un om de știință îi spune protagonistului: ”Don’t try to understand it, feel it!”, o replică pe care personal o consider definitorie pentru acest film. Din păcate Nolan nu ține cont de acest sfat și încearcă să ne inunde cu minute bune de expoziție, în care, rând pe rând, protagoniștii încearcă să ne explice într-un fel sau altul cum stă treaba cu inversarea entropiei obiectelor, probabil singurele momente în care filmul se oprește pentru a ne forța să îi ascultăm. Și dacă nu am înțeles suficient de bine ce mi s-a explicat, pun acest lucru pe seama lipsei unui doctorat în fizică.

Bun, acum că am trecut peste ce consider eu că ar fi unul dintre cele două neajunsuri mari și late ale filmului (despre al doilea o să vorbesc un pic mai încolo) trebuie să vă avertizez că orice informație pe care o voi da de acum încolo va fi etichetată ca spoiler așa că dacă sunteți sensibili la așa ceva, vă zic de pe acum verdictul final și anume filmul este musai de vizionat, Nolan reușind din nou să facă un film puzzle care să te țină în suspans până la final, pentru ca apoi să te oblige să îți pui suficiente întrebări cât să te forțeze să îl revizitezi pentru o înțelegere mai aprofundată.

Povestea filmului pare simplă la prima vedere, cu toate că devine tot mai dificil de urmărit pe parcurs, nu pentru că ar fi extrem de complexă, ci pentru că trebuie mereu să fi atent la toate detaliile pe care filmul ți le aruncă în față fără discriminare (de unde și nevoia de o revizitare pentru a obține o imagine mai completă – gândiți-vă la un Memento pus în ordine cronologică).

Nolan ne aruncă în miezul acțiunii fără nici o plasă de siguranță sau informații suplimentare, iar noi avem ocazia să facem cunoștință cu protagonistul nenumit al filmului, în timp ce acesta ia parte la o acțiune de salvare de ostateci după un atac terorist la opera din Kiev. Doar că scopul secret al prezenței protagonistului în echipa de asalt, iasă repede la suprafață pentru ca la final să fie capturat și aparent omorât. Dar, spre surprinderea lui și a noastră, totul era un test pe care acesta îl trece cu brio și obține un soi de promoție pentru o agenție extrem de misterioasă, despre care se știe doar un singur cuvânt, Tenet. Înarmat cu acestă informație, el purcede într-o misiune în care află despre posibilitatea călătoriei în timp, din viitor în prezent, fapt ce amenință siguranța umanității, dacă această tehnologie va cădea vreodată în mâini nepotrivite, fapt ce se și întâmplă. Ajutat de un agent de teren pe nume Neil, protagonistul ajunge pe urma unui traficant de arme care pare a fi cheia rezolvării acestui caz.

Și aceste lucruri se întâmplă toate în primele douăzeci de minute ale filmului, un film ce durează două ore jumătate. Cu toate că este lung, Tenet are ritm, are un pas alert care, în ciuda opririlor pentru pauzele de expoziție despre care menționam mai sus, reușește să țină spectatorul conectat pe toată durata sa grație în special a scenelor de acțiune inedite, adevărate momente în care te vei scărpina în cap încercând să îți dai seama cum le-au realizat. Bineînțeles că acestor scene se adaugă niște prestații actoricești deosebite din partea lui Washington care încet, încet, devine un actor de calibru întocmai tatălui său, cu toate că strălucește și Robert Pattinson, care primește mână liberă să interpreteze un personaj mai relaxat, mult diferit de ultimele sale apariții. Elizabeth Debicki aduce un plus de eleganță și grație filmului cu toate că rolul ei deschide ușa către al doua bilă negativă pe care am să o acord filmului. Ah da și să nu uităm de Kenneth Branagh care e bun în orice rol l-ai pune, cu toate astea, nu era mai ușor să se găsească un actor nativ rus decât să dai rolul unui englez și să forțezi asupra lui un accent rusesc mult mai potrivit unui Bond villain clasic?

Ziceam de a doua bila neagră și anume filmul ratează șansa să ne facă să ne pese cu adevărat de aceste personaje. Debicki și cu Branagh au ca principal punct de dispută custodia unui copil despre care nu știm nimic și care are un rol cu zero linii de dialog, iar finalul ni aruncă pe protagoniști împotriva unor forțe armate fără față și fără identitate, într-un exercițiu menit parcă să ilustreze mai mult ingeniozitate acestui concept de inversiune a timpului, decât un conflict armat care are ca potențială miză salvarea umanității. Aceste câteva fapte sunt suficiente ca să nu ne ofere motive prea adânci să relaționăm cu personajele, în nici un caz cum am făcut-o în Interstellar, Batman sau celelalte producții ale lui Nolan. Și zău că mă opresc aici cu punctele negative pentru că în ciuda existenței lor, Tenet este unul dintre cele mai solide thrillere de acțiune pe care am avut șansa să le vizionez vreodată.

Fun fact preluat de pagina de wiki a acestui film, adresat în special pasionaților de palindromuri, latinescul „tenet”, cuvântul ce dă titlu filmului, se află în inima unui pătrat legendar de cuvinte, pătratul Sator, pe care indiferent în ce direcție l-ai citi, ai citi același lucru și anume SATOR OPERA TENET AREPO ROTAS. Mai interesant este că fiecare cuvânt denumește un element important al filmului (SATOR fiind numele antagonistului, OPERA – locația atacului terorist, TENET numele misterioasei organizații pentru care protagonistul ajunge să lucreze, AREPO – numele celui care îi falsifică tabloul lui Kat, ROTAS – numele companiei de pază din aeroportul norvegian). De fapt, acest du-te vino temporal fac ca filmul însuși să fie întocmai unui palindrom, dovadă stând secvențele în oglindă prin care filmul ne trece, precum și sublima coloană sonoră retrogradă compusă de Ludwig Göransson (Hans Zimmer preferând de data asta să compună pentru Dune-ul lui Villeneuve).

Nu mai îmi rămâne decât să vă invit cordial să vizionați acest film, de preferat ar fi la cinematograf pentru că filmele lui Nolan sunt create expres pentru a fi trăite în sălile de cinema, cu toate că vă înțeleg reticența de a vizita aceste locații în timpul blestematei pandemii și nu vă învinuiesc dacă așteptați să îl vedeți într-un mediu sigur pe care vi-l poate oferi doar confortul propriei case. Spor la vizionat!

Please follow and like us:

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

RSS
Follow by Email