Loading...
Recomandări regizori: Christopher Nolan

Recomandări regizori: Christopher Nolan

by Adrian Solomon, aprilie 26, 2018

Să îl recomand pe Nolan în 2018 mi se pare un exercițiu în futilitate, mai ales că majoritatea cinefililor sunt deja familiarizați cu filmele acestuia. Dar POATE mai sunt unii dintre voi, în special dintre cei mai tineri, care nu au auzit despre acesta sau știu doar două trei producții din filmografia sa. Avându-i pe aceștia din urmă în gând, dar invitând pe toată lumea să citească, vin cu acest articol în care o să aruncăm o privire peste opera inegalabilului Christoper Nolan dar o privire generală asupra elementelor care îl diferențiază de restul regizorilor mari.

Christopher Nolan este un regizor, scenarist și producător britanic, probabil unul dintre cei mai importanți aflați în activitate (și are doar 47 de ani la momentul scrierii acestui articol). Având dublă cetățenie britanică și americană, el și-a petrecut tinerețea zburând între cele două țări destul de des. Pasionat de filme încă de la o vârstă destul de fragedă, el a început să își urmărească în mod activ acest hobby în momentul în care a ajuns la facultate, unde a filmat și primele sale scurt metraje. Din păcate, la începutul carierei sale de regizor, Nolan a întâmpinat foarte multe piedici din cauza faptului că toate proiectele îi erau refuzate. Astfel, împreună cu niște prieteni și suportând toate cheltuielile din propriul său buzunar, el a decis să facă primul său film de lung metraj, intitulat Following. Filmat timp de un an doar în weekenduri și cu un buget de 3000 de lire sterline, filmul a fost primit cu entuziasm la festivalurile unde a fost înscris, lumea cinematografiei făcând astfel cunoștință cu unul dintre cei mai talentați regizori contemporani. Nu după multă vreme i s-a oferit oportunitatea să își transpună pe marele ecran unul dintre scenariile sale, scris în colaborare cu fratele său Jonathan, și anume Memento. După succesul fenomenal al acestui film, numit pe bună dreptate unul dintre cele mai originale filme făcute vreodată, ușile marilor studiouri au fost complet deschise pentru Nolan iar după colaborarea sa cu Steven Soderbergh la producerea filmului Insomnia, Warner Bros l-au ales pentru a regiza trilogia The Dark Knight. Astfel, Nolan a reușit să resusciteze personajul Batman, care părea destinat uitării după mizeriile făcute de Joel Schumacher. Odată cu această trilogie, Nolan a făcut, probabil, cele mai bune filme adaptate după benzi desenate. Între cele trei filme, Nolan a apucat să mai regizeze două viitoare clasice și anume The Prestige și Inception. Următorul proiect a lui Nolan a fost Interstellar, un film S.F. bazat pe teoriile fizicianului de renume mondial Kip Thorne, pentru ca apoi acesta să schimbe din nou registrul filmelor sale, optând pentru drama istorică Dunkirk, despre operațiunea de salvare a zeci de mii de soldați britanici blocați pe frontul european în timpul celui de-al doilea război mondial.

Cu toate că are deocamdată doar 10 titluri pe lista sa de filme regizate, Nolan a reușit să crească calitativ de la proiect la proiect, toate bucurându-se de aprecieri atât din partea criticilor cât și din partea spectatorilor. Dar ce anume îl face pe Nolan să fie pus pe un piedestal complet aparte față de mulți alți regizori? Haideți să analizăm câteva dintre caracteristicile comune ale filmelor sale.

1. Non linearitatea filmelor sale

Așa cum fiecare regizor are propria sa marcă înregistrată (Tarantino cu violența fizică și verbală, Wes Anderson cu simetria cadrelor și Waititi cu filmele sale happy-sad) Nolan are propriul său trademark și anume structura non-lineară a filmelor sale. Filmele lui prea rar calcă potecile bătătorite de multe alte filme, firul epic fiind deseori încâlcit, sucit și cu capul în jos. De exemplu în Memento povestea este spusă de la coadă la capăt, în Dunkirk avem trei povești suprapuse. Dar la fel de bine putem include aici și Inception, cu conceptul său de vis în vis sau The Prestige a cărui scenă de început este și scenă de final sau toată povestea cu tesseractul din Interstellar.

2. Varietatea temelor abordate

Nolan este unul dintre acei regizori care reușește să facă un film să fie digerabil, astfel ușor de urmărit, cu scene de acțiune excelente și mult suspans, dar să îl facă să fie și deosebit de profund în același timp, în special prin temele abordate. Tema sa favorită este de departe timpul și despre acest lucru deja am vorbit. Alte teme folosite extrem de des sunt realitatea și în special ce este real și ce nu, lucru explorat în Memento unde urmărim punctul de vedere extrem de nesigur al unui amnezic retrograd, Insomnia cu al său detectiv lipsit de somn, The Prestige cu iluziile duse până la cote nebănuite și inimaginabile, iluzii ce reprezintă lupta dintre doi iluzioniști rivali sau Inception a cărui acțiune se petrece în visele oamenilor și mereu suntem lăsați să ghicim care e visul și care e realitatea. Nolan nu oferă niciodată un răspuns clar în privința acestei teme ci lasă spectatorul să își răspundă singur. Identitatea personală este o alt temă favorită de-a lui Nolan, prezentă atât în Memento cât și în trilogia The Dark Knight.

3. Personaje principale imperfecte

Indiferent despre care film discutăm, eroii propuși de Nolan, chiar dacă pornesc cu calități admirabile, ajung deseori să fie corupți de cele mai elementare impulsuri umane, de la lăcomie, mândrie și gelozie până la regret, frică, singurătate sau vinovăție, lucruri care îi forțează pe aceștia să ia decizii deseori ambigue din punct de vedere moral. Cele mai bune cazuri în acest sens le oferă The Prestige al cărui erou apelează la trucuri nesăbuite pentru a-și depăși rivalul, Memento în care calitatea nesigură a poveștii prezentate te face să îți pui întrebări în legătură cu motivațiile eroului principal, Inception al cărui protagonist preferă să se refugieze în această lume a viselor din cauza sentimentului de vinovăție care îl chinuie constant, dar și toate cele trei filme cu Batman, fiecare având un personaj secundar care trece de la partea binelui la partea răului.

4. Colaboratori frecvenți

Ca orice regizor care se respectă, Nolan s-a înconjurat de-a lungul timpului de o mână de oameni de încredere, cu care lucrează la aproape toate proiectele. În cazul său, contează mai mult cei care nu apar pe ecran, cu toate că în timp, și-a găsit și câțiva actori de casă cum ar fi Michael Caine (7 filme), Cillian Murphy (5), Christian Bale (4), Tom Hardy, Gary Oldman și Morgan Freeman (3). Așadar, mâna lui dreaptă, soția sa, care i-a fost alături încă de la primul film și pe care a cunoscut-o în facultate, Emma Thomas, a co-produs împreună cu el toate filmele pe care acesta le-a regizat. Scenaristul Jonathan Nolan, fratele acestuia, l-a ajutat cu scenariile pentru Memento (bazat pe o nuvelă d-a lui numită Memento Mori), The Prestige, The Dark Knight, The Dark Knight Rises și Interstellar. Wally Pfister a fost cineastul preferat de Nolan pentru șapte din filmele sale, de la Memento până la The Dark Knight Rises. Ba mai mult, Nolan a produs primul film regizat de acesta, Transcendence. Talentatul compozitor Hans Zimmer este un alt colaborator de-al casei, cu care Nolan are o relație excelentă. Cei doi lucrează împreună de la Batman Begins.

6. Factotum

Nolan este cunoscut ca unul dintre cei mai meticuloși regizori în activitate. Lui îi place să se ocupe de absolut orice aspect al unui film, împreună cu nevasta sa, producătorul tuturor filmelor sale. Împreună cei doi mereu creează o atmosferă familială, actorii lucrând cu drag la proiectele sale. Dar Nolan nu este doar regizor. Cu excepția lui Insomnia care este un film adaptat după o peliculă norvegiană, a cărui scenariu final a fost totuși scris de Nolan, toate filmele regizate de acesta se bazează pe un scenariu scris de el în colaborare cu fratele acestuia, Jonathan. Mai mult, el și produce filmele apropiaților săi, cum ar fi Transcendence-ul lui Wally Pfister sau Man of Steel a lui Snyder și de fapt mai toate filmele DC făcute de Warner Bros. În câteva rânduri a lucrat chiar și la coloana sonoră, lucru observat și apreciat de Hans Zimmer, care îl consideră pe Nolan drept co-autor pentru muzică din filmele sale.

7. Școala veche de film

Nolan este un înverșunat opozant al filmării cu camere digitale. Este binecunoscut faptul că acesta filmează role întregi de film clasic, majoritatea acestora cu tehnologie IMAX. Pasiunea sa pentru IMAX (una dintre cele mai scumpe tehnologii de filmare, folosind camere foarte mari) este de asemenea bine-cunoscută. Are și o colecție impresionantă de lentile IMAX, deseori împrumutându-le altor colegi pentru filmele lor, cum a fost și cazul lui J.J.Abrams și al său Star Wars: The Force Awakens. Ca o mică anecdotă, cu toate că sunt destul de puține aparate de filmat IMAX, el a folosit două la filmările lui The Dark Knight, reușind chiar să strice una dintre ele.

Pe platourile de filmare are anumite fixații cum ar fi interzicerea scaunelor, telefoanelor mobile și a sticlelor de apă, lucruri pe care le consideră deranjante și dăunătoare atmosferei. În schimb le dă actorilor libertate deplină, având mare încredere în cei pe care îi distribuie în filmele sale, multe din roluri fiind special croite pentru anumiți actori. Această încredere i-a fost răsplătită cu vârf și îndesat în mai toate cazurile, în special de către regretatul Heath Ledger și Jokerul său absolut demențial din The Dark Knight.

Acest sentiment de școală veche a filmelor sale mai reiese și din reticența lui Nolan de a se baza prea mult pe efectele speciale generate pe calculator. Acolo unde se poate el mereu va folosi efectele practice, fie că vorbim de machiaje sau seturi imense. Dacă are nevoie să filmeze o secvență în apă puteți fi siguri că actorii respectivi vor fi scufundați în apă pentru câte scene este nevoie. Bale a purtat costumul de Batman, în ciuda faptului că era deosebit de dificil de îmbrăcat. Pentru scena cu bătaia din holul rotativ din Inception, el a creat un hol rotativ adevărat iar exemplele pot continua la nesfârșit.

După cum ziceam, filmografia sa cuprinde 10 filme și anume:

1998 – Following
2000 – Memento
2002 – Insomnia
2005 – Batman Begins
2006 – The Prestige
2008 – The Dark Knight
2010 – Inception
2012 – The Dark Knight Rises
2014 – Interstellar
2017 – Dunkirk

În speranța că v-am stârnit curiozitatea sau v-am reaprins apetitul către filmele acestuia, vă invit să le (re)vizionați cu prima ocazie și de ce nu să plantați o sămânță de conversație în secțiunea de comentarii.

No Comments


Leave a Reply

Your email address will not be published Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.