Recomandare – decent!
Gen: Acțiune, Dramă, Crime
Regie: Ariel Zeitoun, Julien Seri
Distribuție: Châu Belle Dinh, Williams Belle, Malik Diouf, Yann H’Nautra, Guylain N’Guba Boyeke, Laurent Piemontesi , Charles Perrière
Durată: 1 h. 30 min.
Rating IMDB: 6.1
Despre: O gașcă de tineri provenind din suburbiile sărace ale Franței, are ca hobby free-runningul, obișnuind să se cațere pe clădiri în numere periculoase de acrobatism, spre disperarea poliției și a cetățenilor. Când un copil pasionat de ceea ce fac ei, are nevoie de un transplant de cord iar doctorii refuză pe motive etnice, tinerii decid să devină un soi de Robin Hood locali, să fure de la doctorii corupți și să plătească operația puștiului.
Rant: Ah, anii 2000 au reprezentat o eră frumoasă pentru filmele de acțiune franțuzești, iar cine altul decât eternul Luc Besson să valorifice tot ce ar fi atras tinerii spre sălile de cinema. După ce a făcut din Taxi o franciză cu reputație internațională, acesta și-a fixat obiectivul asupra unui curent nou care se manifesta în Franța acelor ani, și anume mișcarea parkour sau free-running (traceur). În centrul acesteia se afla David Belle, care a strâns în jurul său o seamă de indivizi talentați și cu pasiuni similare, inventând un mod nou de mișcare liberă. Ei s-au auto-denumit Yamakasi – un cuvânt de origine congoleză care înseamnă puternic în spirit, corp și minte și au stabilit o serie de reguli interne, ghidându-și principiile după codul Bushido al vechilor samurai, dar și luând inspirație din mișcările lui Jackie Chan și filozofia marțială a lui Bruce Lee. În urma unor diferențe de principii și valori, David Belle s-a despărțit de restul grupului, continuând să promoveze acest curent sub numele de parkour, pe când ceilalți l-au numit free-running, căruia i-au mai adăugat diferite elemente acrobatice. Și dacă despre David Belle o să discutăm în filmele pe care le-a făcut pentru a-și promova parkour-ul, Yamakasi au făcut acest film, pentru a-și promova propriile valori – demnitate, umanitate și solidaritate. Pe ritmuri moderne de hip-hop și cu mișcări nemaivăzute până în acel moment (decât la Jackie Chan – să-i dăm Chan-ului ce-i al Chan-ului) pelicula care le poartă numele găștii a provocat senzație în toată lumea, influențând o generație întreagă de viitori traceuri, și promovând cu succes acel stil de viață.
În film apar toți membrii originali ai trupei, minus Belle, iar stilul lor acrobatic de a se mișca a captat atenția tuturor, filmul fiind mai mult o scuză, o platformă de promovare, pentru ca aceștia să își etaleze abilitățile, deci nu vă așteptați la acting de calitate (tot e mai bun decât ce fac unii profesioniști antrenați) sau poveste răscolitoare. Dar acest film poate fi văzut și prin altă prismă, prin cea socială, atât de căutată în aceste zile. Ei accentuează diferențele etnico-rasiale existente între păturile sociale, cu bogații (albi) cărora nu le pasă de viețile săracilor (negrii, asiatici și arabi cu rarul francez amestecat acolo pentru diversitate). Practic francezii au fost woke înainte ca alții să inventeze termenul. Enorma diferență între acele timpuri și cum ar fi fost făcut filmul în zilele noastre este că nu se promova pe atunci o politică inclusivistă, de corectitudine morală atât de mult trâmbițată de wokiștii de azi ci s-a ales să fie promovat mesajul găștii, Yamakasi având în componență acele rase pentru că totul era prezentat ca un fapt social, o realitate de zi cu zi, nu pentru că se urmărea a fi îndeplinită o cotă de diversitate. Asumându-și un rol de Robin Hood moderni, ei decid să salveze viața unui fan de-al lor făcând o serie de jafuri ce vizau șapte doctori ce se îmbogățeau pe spinarea sistemului medical. Filmul decurge destul de lin și ușor, făcând o oră jumătate de reală distracție, cu toate că ocazional se preferă un anumit dramatism, acolo unde alții ar fi făcut poante.
No Comments