Iată-ne ajunși la final de an, în acel punct în care rememorăm tot ce ne-a adus 2022 mai bun și mai puțin bun. Cinematografele au căpătat din nou culoare în obraji după ce doi ani au fost văduvite de spectatori datorită restricțiilor impuse de pandemia COVID19, iar marile lansări de filme nu s-au lăsat așteptate. La fel de bine nu s-au lăsat așteptate și, deja, obișnuitele premiere de filme direct pe serviciile de streaming, unele care le-am fi preferat să le fi văzut pe marile ecrane. Să începem așadar cu o mică recapitulare a celor mai interesante știri din acest an.
Retrospectivă sumativă
Să începem cu una tristă, celebrul actor Bruce Willis a decis să se retragă din actorie datorită unei afecțiuni cronice. Nu că apărea în filme de calitate dar măcar, noi cei din generația cu cheia la gât, ne bucuram când îi vedea chelia simpatică pe ecrane. Un alt moment jenant al anului, a fost palma care a răsunat în jurul pământului, petrecută în timpul decernării premiilor Oscar, și dată complet pe neașteptate din partea unui Will Smith furios, unui Chris Rock rămas efectiv fără reacție. Ceea ce a făcut ca acest lucru să fie și mai penibil, a fost faptul că la nici după 40 de minute după acest incident, Will Smith să primească premiul (oricum nemeritat în opinia mea) pentru cel mai bun actor în filmul King Richard. Pentru că Phase Four a universului continuu Marvel a fost cât se poate de saturat de seriale de calitate dubioasă și filme care au performat deseori sub așteptări, Kevin Feige a prezentat la Comic-Con noul line-up de filme și seriale care ne vor inunda viețile începând cu Phase 5. Că suntem pe subiect MCU, multivers a fost cuvântul cheie în phase 4 iar ca bonus Sam Raimi s-a reîntors în universul Marvel pentru a regiza Doctor Strange In The Multiverse of Madness spre bucuria fanilor săi vechi, dar cu toate astea, nu filmele sau serialele Marvel ne-au prezentat cel mai bine această idee ci surpriza anului: Everything Everywhere All at Once, care a devenit cel mai profitabil film al studioului A24. Și că tot am ajuns la capitolul reîntoarceri, Top Gun: Maverick a spulberat box-office-ul din acest an, dovedind încă odată atașamentul spectatorilor pentru Tom Cruise și filmele sale iar James Cameron a dezlănțuit asupra lumii un alt sequel care s-a lăsat așteptat de poate prea multă vreme, și anume Avatar: The Way of Water. Trecând de la Marvel la DC, veștile din această tabără sunt puțin mai sumbre, cu filmul Batgirl care a fost anulat spre surprinderea tuturor, Black Adam care nu a performat la box-office conform așteptărilor, lucruri ce au culminat cu anunțul făcut pe final de an, că se apasă marele buton de reset și că James Gunn și Peter Safran vor prelua responsabilitățile și deciziile creative în ce privește restructurarea acestui univers pe cât de fascinant, pe atât de blestemat de proaste decizii executive, iar acest lucru a dus la … Henry Cavill care a jucat leapșa cu rolul de Superman, în decurs de câteva zile el renunțând la rolul său din serialul Netflix, The Witcher, pentru a reîmbrăca mantaua celui mai celebru super-erou, doar pentru ca noul management DC să renunțe la serviciile sale, rezultând în Amazon anunțând că îl pune pe Cavill la cârma dezvoltării unui proiect de suflet al actorului și anume o interpretare pe bani grei (sperăm) a universului Warhammer 40k.
Trecând un pic la lumea serialelor, marea bătălie a bugetelor s-a dus acest an între House of the Dragon (HBO) și The Rings of Power (Amazon). Câștigătorul? Depinde pe cine întrebi, cu toate că poate unii ar zice Andor (Disney+) care a adus un suflu nou nesperat în serialele Star Wars care deja intraseră pe o pantă descendentă în ce privește calitatea. Sau poate că neașteptatul hit Wednesday (Netflix) a gâdilat pe noi românii pentru că a fost filmat la noi acasă. Cert este că sezonul 4 (cel mai bun de la primul încoace) al lui Stranger Things ne-a adus scenele anului, fiindu-mi greu să mă decid care din ele m-a uns la suflet și m-a pironit mai bine pe scaun.
Anul 2022 a fost de-asemenea și anul care mi-a reaprins interesul față de filmele românești, filme care au dominat toată toamna box-office-ul autohton, Teambuilding reușind încasări undeva în jurul a aproape 5 milioane de dolari (cf. siteului Box Office Mojo) iar Mirciulică – $1,754,430 (cf. aceluiași site). Și astea nu fost singurele care mi-au trezit interesul, pe lista mea mai făcându-și loc Capra cu trei iezi, varianta horror, și comedia neagră Nunți, Botezuri, Înmormântări. Nu pot decât să îi felicit pe toți cei implicați și să le urez tradiționalul, „La mai mare!”.
Pe partea de dezamăgiri personale, aș putea spune că am ieșit plictisit de la câteva filme anul acesta, cei mai mari ofensatori fiind:
- Amsterdam, care a irosit o distribuție genială pe un subiect generic;
- Seoul Vibe care mi-a arătat că nu tot ce vine din Coreea este și de bună calitate;
- The Gray Man care ca mai toate filmele Netflix, nu s-a putut scutura de mediocritate;
- Blonde care m-a făcut să cred că Elvis nu va fi singurul biopic furtunos al anului;
- Thor: Love and Thunder care mi-a arătat limitările lui Taika Waititi;
- Morbius care prin simpla existență a mai bătut un cui în capacul sicriului filmelor cu super-eroi, dar măcar ne-a dat material bun de meme-uri;
- Moonfall care este fără discuție cel mai prost film al anului;
- The 355 care a făcut o mișcare gen Icar, îndrăznind prea mult și zburând prea aproape de soare – de altfel și prima dezamăgire așteptată a anului.
În cele din urmă ajungem la punctul culminant al acestei retrospective a unui an 2022 care ne-a adus chiar de toate, dar parcă am fi vrut mai mult că deh, fanii de filme nu se satură mai niciodată. Ca de obicei, regula sfântă este că includ aici doar filmele pe care le-am văzut și sunt lansate la noi în România sau pe serviciile de streaming, în acest an. Și ca în ceilalți ani, nu am apucat să văd chiar tot ce mi-aș fi dorit, din varii motive, iar topul este compus după criterii strict subiective (aștept comentariile cu propriile voastre topuri), așa că să-i dăm bice:
Top 15 filme ale lui 2022
15. Teambuilding (2022) – Deja mi-am exprimat opinia despre acest film și ce cred eu că înseamnă pentru cinematograful românesc, includerea lui în top nu se datorează neapărat faptului că ar fi un film excepțional ci că a reușit să facă trei lucruri: să pună multe funduri în scaune și să țină săli pline mai bine de trei luni, să devină cel mai profitabil film românesc all-time și, cel mai important, a reușit să mă facă să ies de la el amuzat, cu dorința de a-l revedea cât mai curând.
14. All Quiet on the Western Front Original (aka. Im Westen nichts Neues) (2022) – este un film greu de digerat, un remake al unei adaptări a unei cărți celebre, care exprima dezgustul autorului față de război și denunța atrocitățile comise pe fronturile primului război mondial. Faptul că este făcut de germani și vorbit în germană, oferă o perspectivă nouă asupra poveștii, precum și un punct de vedere inedit, cel al soldatului neamț care se afla acolo fără voia sa.
13. Hunt (aka. Heon-teu) (2022) – mi-a fost greu să mă decid pe care dintre filmele rulate la Cannes să le aleg – Hunt sau Kingmaker, așa că am ales pe cel mai palpitant, având în vedere că ambele tratează subiecte reale într-un mod fictiv.
12. The Menu (2022) – o adevărată surpriză venită pe final de an, această producție a fost una complet neașteptată față de prima impresie lăsată de trailere. Nu ai un thriller în toată puterea cuvântului ci mai mult o deconstrucție a fițelor claselor înalte față de haute-cuisine, precum și o acidă critică la toate mai toți reprezentanții acestei clase elitiste.
11. The Woman King (2022) – Viola Davis face un rol magnific cu care își depune o candidatură serioasă la premiile Oscar – rol feminin, în acest an. Bazat pe o poveste adevărată, și anume a unei armate de femei din regatul Dahomei, filmul ne dă o lecție de istorie care, cu toate că e relativ imprecisă, este binevenită.
10. The Northman (2022) – după The Lighthouse, Eggers vine cu un alt soi de coșmar lucid, și anume saga de răzbunare nordică care a servit drept sursă de inspirație pentru celebra piesă Hamlet. Alexander Skarsgård și Nicole Kidman fac roluri extraordinare alături de ubicuitara Anya Taylor Joy. Lumea s-a așteptat la o poveste istorică despre vikingi, dar, cu toate că avem o acuratețe istorică ridicată, am avut parte mai mult de o dramă moralizatoare asupra gravității răzbunării cu orice preț.
9. RRR (Rise Roar Revolt) (2022) – a fost cel mai mare hit al acestui an de care nu a știu prea multă lume. Ceea ce la început se credea a fi doar un alt film de acțiune care va încânta audiențele locale, aproape peste noapte faima lui RRR s-a extins pe cale orală până a ajuns o senzație internațională și unul dintre cele mai de succes filme ale Netflixului din acest an. Cu toate că este destul de lung, povestea de camaraderie dintre două personaje istorice (dar care nu s-au întâlnit de fapt niciodată) și acțiunea dată la 11, fac ca acest film să nu te plictisească nici o clipă.
8. Prey (2022) – un alt film cu indieni, de data asta nativii Americii, și lupta lor cu animalele, elementele naturii, cotropitorii străini și un Predator aflat la primul contact cu planeta noastră. A fost un alt hit nesperat pe care oamenii au regretat că nu l-au văzut la cinema, și dacă nu făcea vâlvă, ar fi trecut neobservat și mare păcat ar fi fost – este cel mai bun film din serie după prima parte.
7. The Batman (2022) – printre puținele lucruri care le-au mers bine celor de la WB în ce privește filmele cu super-eroi, a fost succesul acestui film. Pattinson a demonstrat că poate îmbrăca și purta destul de bine costumul, cu toate că preferă în ancheta sa să își flexeze mușchii detectivistici decât să se bată cu toți care îi ies în cale. The Batman este mai degrabă un thriller noir care îi priește atât de bine personajului, decât doar un alt film cu super-eroi.
6. Bullet Train (2022) – Brad Pitt într-un tren de mare viteză înțesat de asasini a fost, cel puțin în opinia mea, hitul verii, un film care a mixat cu dibăcie umorul cu acțiunea, având personaje memorabile și scene de acțiune de înaltă calitate. Un alt film de la care am ieșit bine-dispus, care a reușit să mă facă să îmi doresc revizionarea sa cât mai rapidă, așadar un film care și-a atins scopul.
5. Top Gun: Maverick (2022) – dacă filmul de dinainte a fost hitul verii în opinie personală, întreaga lume a decis ca această continuare apărută la 36 de ani după original, să fie filmul care sparge box-office-ul, având încasări record pentru un film post-pandemie. Tom Cruise este la înălțime în acest film (la propriu și la figurat) și dă senzația că vârsta încă nu l-a prins din urmă și că mai ieri făcea primul Top Gun.
4. Elvis (2022) – în ciuda inacurateților și a îmbelșugării poveștii în scop narativ, acest biopic venit din partea lui Baz Luhrman, surprinde în mod efervescent viața Regelui văzută prin ochii managerului său, colonelul Tom Parker, un adevărat înger și demon pentru Elvis. De departe se face remarcată prestația absolut fabuloasă a lui Austin Butler, care cu toate că nu arată exact ca și originalul, reușește să aducă la viață toate aspectele care l-au consacrat, de la manierisme la felul în care vorbește și cântă.
3. Decision to Leave (aka. Heojil kyolshim) (2022) – orice film venit din partea regizorului Park Chan-wook este un eveniment în sine, iar Decision to Leave nu dezamăgește deloc spectatorii. O poveste de dragoste interzisă între un detectiv și obiectul anchetei sale, filmul țese un fir narativ sublim, așa cum doar Park știe să conceapă, totul văzut printr-un ochi cinematografic excepțional, care îți va imprima cadrele sale pe retină iar sfârșitul…oh acel sfârșit, cu siguranță nu îl veți uita prea curând.
2. The Banshees of Inisherin (2022) – cu acest film, dramaturgul/regizor Martin McDonagh se întoarce în sfârșit la originile sale irlandeze și adaptează, oarecum, una dintre piesele sale, reunind cu această ocazie pilonii centrali ai distribuției celuilalt mare succes al său, In Bruges. Povestea care pare simplă la prima vedere, se va desface în nenumărate straturi și teme, iar jocul actoricesc magistral al celor doi protagoniști, își va aduce aminte de ce iubești filmele. Cu siguranță ar fi fost filmul anului pentru mine dacă nu ar fi existat …
1. Everything Everywhere All at Once (2022) – de foarte multă vreme nu am mai văzut un film atât de original și de neînfricat a aborda absolut toate temele care le-au trecut prin cap regizorilor Daniels. Pe scurt, filmul prezintă călătoria unei simple casnice care are bătăi de cap cu propria familie, într-un multivers de inifinite posibilități, pentru a opri un rău și a salva omenirea. De la o reimaginare a lui Ratatouile, la degete cremwurști și o poveste zdrobitoare a unor pietre cu googly eyes, filmul este o extravaganță cu arte marțiale dar și cu foarte mult suflet, iar dacă nu ați înțeles nimic din ce am scris aici, nu vă faceți griji, o să vă luminați odată ce ați văzut acest film. Posibil rolul vieții lui Michelle Yeoh, cel puțin în filmografia ei americană care oricum este deosebit de bogată dar care mai mereu o vede drept personaj secundar.
Pe final nu mai îmi rămâne decât să vă urez sărbători fericite și un 2023 plin ochi de filme bune.
No Comments